Позакласна робота з історії.
У системі позакласних заходів з історії одне з важливих місць належить історико-краєзнавчій роботі. Наповнена ідейністю, цілеспрямованістю, вона повинна доповнювати, збагачувати і розвивати роботу вчителя історії в класі.
У позакласній роботі з історичного краєзнавства вчитель має широкі можливості, адже зібраний матеріал про рідний край сприяє глибшому осмисленню історичного розвитку, дає можливість дітям відчути причетність їх краю до творення світової цивілізації.
А куди не глянь. Вліво чи вправо - скрізь історія. Тож завдання вчителя - озброїти дітей цими знаннями, навчити їх любити і примножувати історію рідного краю.
"Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього, хто не відає про славу своїх
предків, той сам не вартий пошани". Ці глибокі і мудрі слова належать незабутньому Максимові Рильському. Для нас нині, коли хоч і важко, а все ж будуємо незалежну державу, вони особливо актуальні й дорогі.
Щоб просуватися вперед у цій святій справі, мусимо повернутися до минулого, знати і пам'ятати його таким, яким воно було насправді. Тоді зможемо відродитися духовно. А це означає, передусім, повернути народові славну історію, духовні, культурно-мистецькі, краєзнавчі надбання.
Отже, гурткова та позакласна робота з історії в школі становить частину шкільного педагогічного процесу і її завдання полягає в тому, щоб різними справами і методичними прийомамиформувати національну свідомість учнів, прагнення самоосвіти; закріплювати набуті знання на уроках історії і тим самим сприяти піднесенню успішності учнів.
Щоб досягти цього, вчу учнів бути постійно в пошуку, в творчому, історично правдивому підході до життя, діяти безперервно, наполегливо домагатися мети і обов'язково розпочату справу завжди доводити до кінця.
Історико-краєзнавчу позакласну роботу ведемо планово на науковій основі, центром успішної її роботи є гурток "Юний пошуківець' та широкий учнівський актив, що сприяє нам у пошуковій та масовій роботі.
Пізнати свій рідний край, вивчити про події та факти, які тут відбувалися в сиву давнину і вершаться щоденно, - хіба це не може зацікавити учнів?
Серед найважливіших аспектів краєзнавчої роботи є ознайомлення учнів з історичним минулим людства, а також прилучення їх до загальнолюдських цінностей. Вихованню школярів на ідеалах гуманізму і демократії сприяють ті, хто живе з нами поряд. Це герої визвольних змагань, воїни-інтернаціоналісти, ветерани Другої світової війни, ветерани праці, ліквідатори наслідків аварії на Чорнобильській АЕС...
Не менш важливим у нашій роботі є дослідження економічних процесів, які проходили на теренах нашої держави, а щодо питань цивілізованої, соціально-орієнтованої ринкової економіки, то з ними учні ознайомлюються на конкретних прикладах місцевого господарства, акціонерних товариств та підприємницької діяльності, що сприяє орієнтації учнів на активну участь в розбудові Української держави.
Важливе значення в краєзнавчій роботі має вивчення питань досягнення національної і світової культури, збереження і розвиток української культури, національних традицій і звичаїв, а також ознайомлення з археологічними, архітектурними пам'ятками рідного краю.
А також матеріали топоніміки і нумізматики, як важливі історичні джерела, що можуть повідати і відкрити учням багато нового і цікавого.
ШКІЛЬНИЙ ГУРТОК Юний пошуківець.
Основною формою історико-краєзнавчої роботи в школі є гурток. Не випадково йому дано назву " Юний пошуківець '. Так, це ті, хто шукає сліди минулого і сьогодення, досліджує славні сторінки історії свого народу. Гурток - давно вже не нова форма роботи, але її ефективність в певній мірі залежить від вчителя, який веде його і певними формами та методами сприяє вдосконаленню його роботи.
Для успішної дії гуртка необхідні не тільки учні-гуртківці, вчитель-керівник, а організувати творчу роботу так, щоб ця справа стала справді улюбленою для учнів, а вчитель був ентузіастом.
Робота гуртка продовжується протягом року. Всі заняття гуртка – відкриті, їх відвідують багато учнів школи. Так, щоб стати гуртківцем, учень може прийти в будь-який час, коли він зацікавився пошуковою роботою, або та чи інша справа йому припала до душі.
Заняття в гуртку проводимо раз на тиждень.
Гурток юних істориків " Юний пошуківець " має дві секції:
- археологічну;
- етнографічну.
Кожна з них має свій план, що є складовою частиною плану історичного гуртка.
План передбачає різні форми роботи. Серед них вікторини, випуск газет, написання історії краю, листування, конференції, зустрічі, походи, екскурсії, бесіди, вечори і, звичайно, збір матеріалів та його оформлення (опис, оформлення альбомів, стендів).
Такі форми позакласної роботи з історії дуже важливі, адже вони сприяють розвитку пізнавальних інтересів учнів і спонукають їх до більш глибокого вивчення історії.